بررسی‌ رابطه‌ سلامت‌ روان دانش‌ آموز با سلامت‌ روان معلم‌
کد مقاله : 1002-ST
نویسندگان
حسن آبشناس *، فاطمه پهلوان
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف مقاله‌ حاضر بررسی‌ چرایی‌ میزان وابستگی‌ سلامت‌ روان دانش‌ آموزان به‌ سلامت‌ روانی‌ معلم‌ است‌. از آنجایی‌ که‌ رشد و تعالی‌ دانش‌آموز در گرو سلامت‌ روانی‌ وی‌ و سلامت‌ روان دانش‌ آموز نیز تا اندازه ی‌ زیادی‌ به‌ مدرسه‌ و بخصوص معلم‌ وابسته‌ است‌. این‌ مقاله‌ بر آن بود تا به‌ بیان دلایل‌ لزوم توجه‌ معلم‌ به‌ سلامت‌ روان دانش‌ آموز، بررسی‌ تاثیرات سلامت‌ روان معلم‌ بر سلامت‌ روان دانش‌ آموز از طریق‌ تحلیل‌ خصوصیات معلم‌ و بالاخره روشن‌ سازی‌ خدماتی‌ که‌ معلم‌ می‌ تواند در برابر سلامت‌ روانی‌ دانش‌ آموزان، ایفا کند؛ بپردازد. روش مقاله‌ حاضر اسنادی‌- کتابخانه‌ ای‌ بوده و با بررسی‌ ادبیات پیشین‌ در این‌ زمینه‌ و تحلیل‌ های‌ صورت گرفته‌ این‌ نتیجه‌ حاصل‌ شد که‌ رشد تحصیلی‌ و تربیتی‌ دانش‌ آموزان در گرو توجه‌ به‌ سلامت‌ روانی‌ آنهاست‌، و با توجه‌ به‌ اینکه‌ دانش‌ آموز همواره از رفتار ها و کردار معلم‌ تاثیر می‌ پذیرد، سلامت‌ روان دانش‌ آموز تا اندازه زیادی‌ در گرو سلامت‌ روان معلم‌ است‌. همچنین‌ معلم‌ در کمک‌ به‌ دانش‌ آموزانی‌ که‌ نشانگان اختلالات روانی‌ دارند می‌ تواند نقش‌ تکمیلی‌ و کمکی‌ داشته‌ باشد و باعث‌ بهبود شرایط‌ موجود گردد. برای‌ نائل‌ شدن به‌ اهداف مذکور ضروری‌ است‌ که‌ آموزش و پرورش در پذیرش معلمان دقت‌ بیشتری‌ به‌ خرج دهد و تدابیری‌ جهت‌ افزایش‌ سطح‌ آگاهی‌ معلمان در خصوص بهداشت‌ روانی‌ بیاندیشد.
کلیدواژه ها
سلامت‌ روان، دانش‌ آموز، نقش‌ معلم‌ ، مدرسه
وضعیت: پذیرفته شده