تحلیل و بررسی اثر برنامهی درسی پنهان بر اشتغال و توسعه پایدار |
کد مقاله : 1003-ST |
نویسندگان |
محراب نجعی نژاد * کارشناس ارشد مهندسی صنایع گرایش سیستمهای کلان افتصادی اجتماعی، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. |
چکیده مقاله |
برنامهی درسی پنهان به مجموعهای از نگرشها، ارزشها و هنجارهای اجتماعی و فرهنگی اشاره دارد که بهصورت غیرمستقیم و ناخواسته در محیطهای آموزشی به دانشآموزان و دانشجویان منتقل میشود. این برنامه درسی، بهطور معمول، در محتوای رسمی دروس یا اهداف آشکار آموزشی بیان نمیشود، اما تأثیر مهمی بر شکلگیری شخصیت، باورها و مهارتهای اجتماعی و شغلی افراد دارد. هدف از پژوهش حاضر آن است تا ضمن بیان مفهوم برنامه درسی پنهان، اثرات آن بر حوزههای مختلف نظام تعلیم و تربیت تبیین گردد. مفهوم برنامه درسی پنهان یکی از مفاهیم ارزشمند و کاربردی در حوزه تفکر و عمل برنامه درسی است. برنامه درسی پنهان به متن غیر رسمی و غیر ملموس نظام ارزشها، هنجارها و جنبههای غیر آکادمیک متاثر از کل نظام تربیتی، به فلسفه حاکم و ساخت و بافت کلی جامعه باشد اطلاق میگردد. روش پژوهش در حال حاضر از نوع مروری_کتابخانهای بوده است و از پژوهشهایی که در ایران در خصوص برنامه درسی پنهان نوشته شده است استفاده شده است. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی، اشتغال، توسعه، برنامه درسی پنهان، تعلیم وتربیت. |
وضعیت: پذیرفته شده |