مروری بر مفهوم کارآفرینی دیجیتال |
کد مقاله : 1004-ST |
نویسندگان |
soheila naseri *1، احمد جوادی2 1مدرس 2کارافرین |
چکیده مقاله |
چشم اندازی که با ظهور هوش مصنوعی، بلاک چین و... شاهد آن خواهیم بود به سمت حذف مشاغل سنتی در حرکت است؛ اما اگر بتوان ایده هایی از ادغام مشاغل سنتی با فناوری را درقالب کارآفرینی و کسب وکارهای نوپا توسعه داد، آینده ای با رفاه و اقتصاد با کیفیت تری نسبت به نسل های گذشته خواهیم ساخت. کارآفرینی در ابعاد عام وسازمانی آن به عنوان یک راهکار اساسی فرا روی سازمان ها می باشد، زیرا کارآفرینی به عنوان یک پدیده نوین نقش موثری درتوسعه جوامع داشته و بسیاری از کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه توجه جدی به آن دارند.کارآفرینی دیجیتال شامل ایجاد یک کسبوکار در بستر اینترنت برای فروش خدمات و محصولات بدون نیاز به محیط فیزیکی تعریف میشود. این حوزه از کارآفرینی به عنوان یک پدیده فنی-اقتصادی، جهان اقتصاد و صنعت را با پیامدهای شگرف خود متحول کرده و این مفهوم به کارآفرینی فناورانه بسیار نزدیک است. گرایش به کارآفرینی و سنجش آن سبب ایجاد انگیزه برای ایجاد کسب وکار نوپا و استارتاپی می گردد ازین رو همواره باید در آموزش هایی که به نسل های نوجوان ارایه میشود مباحث انگیزاننده گرایش به کارآفرینی درآنان مغفول نماند. آنچه که در این مقاله سعی گردید ارایه شود آشنایی با مفاهیم کارآفرینانه، کارآفرینی دیجیتال و گرایش به کارآفرینی است که سبب توسعه کسب و کار نوپا در جهان شده است؛ درنهایت برای همگامی با پیشرفت جهانی، روز به روز کارآفرینی های مبتنی بر فناوری و اینترنت و گرایش به کارآفرینی در حوزه دیجیتال و اینترنت رشد بیشتری نموده است. |
کلیدواژه ها |
کارآفرینی ، کسب وکار نوپا، کارآفرینی دیجیتال، گرایش به کارآفرینی |
وضعیت: پذیرفته شده |